Top 5 meest gestelde vragen aan Modernista

Modernista, leverancier van duurzame verlichting voor de buitenruimte, is opgericht in 2010. Oprichters, eigenaren en geliefden Ronald Vredenborg en Mieke Slingerland werkten de eerste acht jaar aan hun keukentafel. Inmiddels zijn er mensen in dienst en is er een kantoor in Rijswijk. Vijf veelgestelde vragen aan bloeiend bedrijf Modernista, beantwoord door Mieke Slingerland.

Waar komt de naam Modernista vandaan?

“Het was een naam die Ronald altijd al in zijn hoofd had. Zoals je voor een nog ongeboren kind een naam bij je kunt dragen, zo wisten wij dat een eventueel eigen bedrijf ooit Modernista zou gaan heten. Het heeft iets moderns en daar houden wij van: moderne kunst, moderne architectuur, moderne vormgeving. Het heeft ook een internationale klank. Heel bewust wilden wij in ieder geval geen ‘licht’ of ‘lighting’ in onze bedrijfsnaam verwerken: dat heeft iets industrieels en functioneels, precies wat wij niet willen uitstralen. Modernista voelt voor ons warm en eigentijds.”

Met hoeveel mensen werken jullie bij Modernista?

“Officieel staan er inmiddels zeven mensen op de loonlijst. En bij iedere nieuwe werknemer verzuchten we: ‘Pffft, die kwam net op tijd!’. Maar feitelijk werken we met een veel groter team. We hebben een schil van ZZP’ers rondom ons, die bijvoorbeeld voor marketing, vormgeving, fotografie en teksten zorgen. Bovendien hebben we in de fabrieken van onze leveranciers in Spanje en Denemarken dedicated teams voor onze opdrachten uit Nederland. We hebben op beide locaties een vast aanspreekpunt en we bezoeken elkaar over en weer regelmatig. Zo zijn er dagelijks zeker twintig mensen aan het werk voor Modernista: allemaal mensen die ook echt bij ons horen en gevoelsmatig onderdeel van ons team uitmaken.”

Hoe werken jullie samen met jullie Deense en Spaanse leveranciers?

“Om met Modernista te kunnen starten, hebben wij lange tijd gezocht naar Europese fabrikanten waarmee we een exclusieve samenwerking konden aangaan. We zochten naar fabrikanten die nog niet in Nederland leverden, die een uniek design konden aanbieden en die ons een exclusief partnerschap wilden toezeggen. Ronald heeft uiteindelijk Setga gevonden, een Spaans familiebedrijf dat nog helemaal niet buiten Spanje leverde. Dat betekende bijvoorbeeld dat zij nog geen catalogus hadden. Wij gingen met onze klanten in gesprek over wat zij precies zochten en keerden dan vervolgens met onze wensen bij de leverancier terug. Dat heeft ons overigens heel goed geleerd om de klantvraag centraal te stellen: wij gaan vanaf het begin niet uit van het aanbod, maar van de vraag. De samenwerking met Setga was in dat prille begin spannend en kwetsbaar. We moesten elkaar vertrouwen en risico’s durven nemen. Het had grote impact op onze levens en voelde als de spanning in een jongensboek. Jaren later schreef de directeur van Setga een brief aan Ronald, waarin hij zei: “Thank you for making us dream big.” Inmiddels voelen we een diepe zielsverwantschap als bedrijven.”

“Ook het Deense Focus Lighting is een echt familiebedrijf. Hun allereerste ontwerpen ontstonden in 1975 en zijn nog altijd actueel. Als zij iets doen, doen ze het goed en ze willen dat honderd procent zeker weten. Dit Deense bedrijf werkt veel meer vanuit de ratio dan vanuit emotie: een prachtig cultureel verschil met Spanje. Het één is niet beter dan het ander en wij werken met beide fabrikanten zeer graag samen.”

Hoe gaan jullie om met het uitfaseren van producten?

“Leveranciers van openbare verlichting die producten uitfaseren, begrijpen de markt en ook de vraag van onze klanten niet. Straatverlichting gaat minimaal twintig jaar mee en het bouwen van wijken in Nederland gaat soms wel dertig jaar door. Denk bijvoorbeeld aan Leidsche Rijn. Dan kun je het niet maken om producten uit te faseren, wat mij betreft. Openbare verlichting dient tijdloos te zijn. Het is geen modieuze markt; de aandacht moet ook niet naar de verlichting zelf gaan, maar naar het effect dat je ermee bereikt. Wij streven ernaar dat onze producten heel lang meegaan – en onze leveranciers denken daar net zo over. Sterker nog: zij vinden het fantastisch dat hun ontwerpen door alle jaren heen blijven bestaan. Ook als een armatuur niet langer in onze catalogus staat, blijven wij eigenaar van de mallen en kunnen het product blijven leveren en onderhouden. Dit is een belangrijk onderdeel van het onderscheidend vermogen van Modernista. Natuurlijk: wanneer de techniek verandert, veranderen wij mee. Een lichtbron kan evolueren. Daarom zorgen wij ervoor dat de lichtbron een vervangbaar onderdeel is. Maar de armaturen gaan wat ons betreft decennialang mee. Van uitfaseren is bij ons dus geen sprake.”

Jullie groeien hard! Wat zijn jullie ambities?

“Ronald en ik zijn niet met Modernista gestart om een groot bedrijf te worden. Maar inmiddels blijkt dat wij met onze aanpak indruk maken op de markt. Wij werken uitsluitend met Europese leveranciers, stellen de klantvraag centraal, besteden veel aandacht aan lichtcomfort en maken heel bewust duurzame keuzes. Dat spreekt aan. Het is weliswaar nooit de ambitie geweest om veel groter te groeien, maar dat wij nu een maatschappelijke bijdrage leveren is wel een prachtig en ook bevredigend resultaat. Om die reden willen wij zeker groter groeien! Ik ben overigens niet bang dat we té groot zullen worden. De markt voor openbare verlichting is overzichtelijk en best traag. Hierdoor kunnen wij samen met onze klanten en leveranciers weloverwogen keuzes maken. Of wij met Modernista en onze visie op openbare verlichting onze tijd ver vooruit waren? Wij acteren op basis van onze opvoeding en worden gevoed en geïnspireerd door de mensen met wie wij werken en die we tijdens ons leven om ons heen verzameld hebben. Wij doen wat wij niet meer dan logisch vinden.”

door hester

Vragen of advies nodig?

+3185 876 95 71
info@modernista.nl

  • Vul je e-mailadres in en ontvang de digitale brochure direct in je mail.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.