Retrofit

Retrofit-oplossing voor Zuiderzeetunnel

In opdracht van Stadswerk072 heeft Modernista een retrofit-oplossing voor de Zuiderzeetunnel in de gemeente Alkmaar opgeleverd. Dat betekent dat voor de compleet vernieuwde verlichting van de fietstunnel gebruik is gemaakt van de bestaande armaturen in de tunnel. De oude behuizing is behouden en hiervoor is een binnenwerk op basis van de nieuwste led-techniek ontwikkeld.

De Zuiderzeetunnel in Alkmaar is een vijftig meter lange fietstunnel die in het noorden van de stad parallel aan de provinciale weg loopt. “Deze Zuiderzeetunnel was natuurlijk al verlicht, maar de armaturen waren na jarenlang gebruik verouderd en de juiste lichtwaardes werden bijna niet meer behaald”, aldus Marcel Koster, installatiebeheerder bij Stadswerk072. “Hierdoor werd het relatief donker in de fietstunnel. We zochten met de gemeente naar een circulaire oplossing, waarmee we weer aan de actuele waarden en eisen zouden voldoen.”

Lichtplan op maat

Lichtontwerper Denise van Rijn is namens Modernista aan de slag gegaan met een plattegrond van de Zuiderzeetunnel en foto’s van de bestaande armaturen. “Zo kunnen wij zien wat er al is, wat we kunnen gebruiken en waar we rekening mee moeten houden. Op basis daarvan heb ik in het computerprogramma DIALux berekeningen gemaakt om met de juiste afmetingen, reflectiewaarden, optiek en outputs tot een lichtplan op maat te komen. Ik kwam tot een oplossing waarbij we voor de bestaande behuizing een compleet nieuw binnenwerk met led-verlichting zouden ontwikkelen. Dat plan hebben we vervolgens voorgesteld aan Stadswerk072.”

Na een akkoord van de gemeente Alkmaar is het binnenwerk voor de bestaande armaturen in de Zuiderzeetunnel ontwikkeld door de Spaanse fabrikant Setga, een vertrouwde partij voor Modernista. “Modernista is de exclusieve leverancier van Setga in Nederland”, vertelt Denise. “In de Spaanse fabriek werken dedicated teams speciaal aan opdrachten voor de Nederlandse markt.”

Denise van Rijn

Twee led-lijnen, één armatuur

Het was nog niet zo’n gemakkelijke opgave. “Je hebt in een bestaande behuizing niet zoveel mogelijkheden, maar vanuit de opdrachtgever en licht-technische eisen wel een lijst aan wensen”, vertelt Denise. “Het ontwerp moet licht-technisch in orde zijn, maar vanwege de lengte van de tunnel is in dit geval bijvoorbeeld ook dag- en nachtverlichting nodig. Die verschillen qua intensiteit. Om dat samen te brengen in één armatuur is best een puzzel.”

Uiteindelijk is samen met Stadswerk072 gekozen voor twee led-lijnen in één armatuur: één voor de dagverlichting met een hogere intensiteit en één voor de nachtverlichting met een lagere intensiteit. “Omdat deze lijnen om de beurt branden, verleng je de levensduur van het complete binnenwerk aanzienlijk”, aldus Marcel. “Setga heeft ervoor gezorgd dat er twee drivers zodanig in het binnenwerk kunnen worden verwerkt, dat het nog steeds in de bestaande behuizing past.”

Circulair werken

Wat Marcel betreft betekent circulair werken niet per se dat je alle materialen hergebruikt. “Het gaat er wat ons betreft vooral om dat we met zo min mogelijk grondstoffen onze spullen up-to-date en in orde houden. Dat we de behuizing konden behouden, is dan natuurlijk heel mooi meegenomen. We streven met de  gemeente sowieso naar eenheid: dat werkt wel zo gemakkelijk qua beheer en onderhoud.”

Modernista heeft op basis van de goedgekeurde tekeningen en foto’s uit de tunnel eerst een demo-armatuur laten ontwikkelen door Setga, zodat Speer Infra, verantwoordelijk voor de installatie op locatie in Alkmaar konden proefdraaien met het nieuwe binnenwerk. Dat beschouwt Marcel als zeer klantgericht. “Het is in meerdere opzichten fijn samenwerken met Modernista. Ze zijn niet alleen klant-, maar ook oplossingsgericht. En omdat ze de exclusieve leverancier van hun fabrikanten zijn, zijn de lijnen heel kort. Wat hun klant wil, geeft Modernista rechtstreeks door aan de makers zodat het snel en exact op maat wordt geregeld.”

Lichtopbrengst

Halverwege de installatie van de nieuwe binnenwerken in de Zuiderzeetunnel stuurde Marcel Denise een foto van het resultaat. Het verschil tussen de oude en de nieuwe lichtopbrengst was zeer duidelijk te zien. Ze genoten beiden van het behaalde resultaat. “Daar doen we het voor!”

Beheer en onderhoud door Stadswerk072

Stadswerk072 beheert en onderhoudt de openbare verlichting in Alkmaar en werkt al jaren aan duurzame en energiezuinige verlichting.

Website van partner

Locatie

Zeeburgertunnel, Amsterdam, Nederland

Bekijk locatie op de kaart

Toegepaste producten bij dit project

Retrofit led-unit

De retrofit led-unit is een compleet binnenwerk voor een armatuur, inclusief driver, leds en lenzen om de conventionele verlichtingsbron te vervangen voor een led-oplossing.

Bekijk product

Specificaties

  • Fabrikant SETGA
  • Materiaal GeĂ«xtrudeerd aluminium en RVS
  • Toepassing Kan overal toegepast worden

Co-creatie mogelijkheden

  • Hoger en lager dan 3000K
  • Hoger en lager licht output
  • Integratie van een OLC

Andere projecten in Retrofit

Retrofit, gemeente Haarlem

Onlangs heeft de gemeente Haarlem een groot deel van hun conventionele verlichting omgezet naar led-verlichting met de retrofit unit. Met een retrofit unit is...

Station Voorburg retrofit oplossing

Station, Voorburg

Led-vervanging Gemeente Amsterdam

Op zoek naar een duurzame retrofit-oplossing?

+3185 876 95 71
info@modernista.nl

  • Vul je e-mailadres in en ontvang de digitale brochure direct in je mail.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.